۲۷ اسفند ۱۳۸۴، ۱۶:۰۲

وزير نفت در نمايشگاه اسناد ملي شدن صنعت نفت و در پاسخ به مهر:

كاهش وابستگي فرهنگ به نفت رشد استقلال فرهنگي را موجب مي شود

كاهش وابستگي فرهنگ به نفت رشد استقلال فرهنگي را موجب مي شود

نفت، هم اكنون صنعتي كاملا بومي شده است كه فرهنگ بومي متعلق به خود را بدست آورده است. بديهي است هر قدر فرهنگ را از وابستگي به نفت دور كنيم، استقلال فرهنگي بيشتري نصيب آن خواهد شد. با اين وجود بايد توجه كرد كه با فاصله گرفتن از سلطه استعمار، فرهنگ نيز رويكرد تازه اي به بومي شدن و ايرانيت داشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، نمايشگاه اسناد و تصاوير تاريخي " ملي شدن صنعت نفت به روايت اسناد ملي " با حضور مهندس وزيري هامانه - وزير نفت - و علي اكبر اشعري - رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران - صبح امروز افتتاح شد.

وزير نفت در جريان بازديد از نمايشگاه، مهم ترين ويژگي واقعه ملي شدن صنعت نفت را، حاكميت ايران بر نفت و سياست گذاري و تصميم گيري هاي نفتي توسط  ايرانيان  تلقي كرد و گفت: وزارت نفت برنامه خاصي براي امور فرهنگي و هنري ندارد و آنچه در حوزه كاري اين وزارتخانه است، مربوط به صنعت و تصميم گيري هاي اقتصادي است.

مهندس وزيري هامانه در پاسخ به پرسش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، مبني بر تأثيرپذيري بخش هاي فرهنگي كشور از فراز و فرودهاي نفتي و اقتصاد تك محصولي كشور، اظهار داشت: طبيعي است كه وقتي بخش اعظم اقتصاد كشور به يك عنصر وابسته مي شود، بقيه بخش ها نيز تحت تأثير قرار مي گيرند و فرهنگ نيز جدا از ساير مقولات نخواهد بود.

وي با اشاره به زندگي مردم جنوب و شهرهاي نفت خيز كشور كه فرهنگ زباني و ادبيات خود را با نفت در آميخته اند، ادامه داد : اين امر به منزله اين نيست كه فرهنگ، زير سيطره نفت قرار گرفته باشد ، ولي در عين حال مانوس و وابسته شدن مردم اين مناطق با نفت كاملا مشهود است. نفت، بخش قابل توجهي از اقتصاد مملكت را در اختيار دارد و طبيعي است كه به همان نسبت نيز ساير امور را تحت تاثير قرار مي دهد.

وزيري هامانه در گفتگو با مهر تصريح كرد : از يكصد سال پيش، نفت بر زندگي و جريانات مختلف كشور تاثير داشته و اين تعامل بدون ترديد در حوزه هاي فرهنگ و هنر نيز ديده مي شود. مي توان گفت حضور تأثيرگذار نفت بر جريانات كشور، از جمله فرهنگ امري طبيعي است.

وزير نفت با تأكيد بر اينكه سيطره فعلي نفت بر سياست، اقتصاد و فرهنگ ايران عاري از جنبه هاي استعماري است، يادآور شد: نفت، هم اكنون صنعتي كاملا بومي شده است كه فرهنگ بومي متعلق به خود را بدست آورده است. بديهي است هر قدر فرهنگ را از وابستگي به نفت دور كنيم، استقلال فرهنگي بيشتري نصيب آن خواهد شد. با اين وجود بايد توجه كرد كه با فاصله گرفتن از سلطه استعمار، فرهنگ نيز رويكرد تازه اي به بومي شدن و ايرانيت داشته است.

به گزارش مهر، علي اكبر اشعري - رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران - نيز در مورد برپايي اين نمايشگاه به خبرنگاران گفت : قصد داريم در بخش اسناد و به مناسبت هاي مختلف تاريخي، نمايشگاه هايي كه روايتگر تاريخ و شامل ظرفيت هاي پژوهشي و اطلاع رساني هستند را برگزار كنيم .

وي تصريح كرد: ملي شدن صنعت نفت، بيش از هر چيز در شكل گيري اراده و روحيه ملي مردم مؤثر واقع شد ، تا جايي كه به يكي از مهم ترين عوامل همبستگي و وحدت مردم تا زمان انقلاب اسلامي بدل گشت.

به گزارش مهر، در نمايشگاه " ملي شدن صنعت نفت به روايت اسناد ملي " ، اسناد و تصاويري درباره تاريخچه پيدايش نفت و استفاده مردم از آن، واگذاري امتيازات نفتي به دول غربي، قراردادهاي شركت هاي نفتي با دولت هاي ايران، تظاهرات و اعتراض هاي صنفي و دانشجويي براي ملي شدن نفت، نفت ايران و جنگ هاي جهاني به نمايش گذاشته شده است.

در يكي از اسناد به نماش درآمده مربوط به تاريخ 24 اسفند 1330 آمده است : " ... بنا به پيشنهاد هيئت مديره موقت شركت ملي نفت ايران و تصويب جناب آقاي نخست وزير نظر به اين كه در روز 29 اسفند 1329 با تصويب قانون ملي شدن نفت در شانزدهمين دوره مجلس شوراي ملي، صفحه نويني در تاريخ كشور باستاني ايران باز شده و يادآور رشد ملي و عظمت روح ايراني و نمود علاقه مندي ملت به حفظ استقلال كامل كشور مي باشد، از اين روز 29 اسفند كه دوران درخشان جديدي را نويد مي دهد به افتخار ملت ايران به عنوان جشن ملي تلقي  و تعطيل عمومي اعلام مي گردد. "

اين نمايشگاه از امروز تا پايان فروردين ماه 85 در ساختمان گنجينه اسناد سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران از ساعت 8 تا 19 داير است.

کد خبر 304389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha